برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

تریپس و روش های مبارزه با آن

تریپس یک آفت رایج در بین اکثر تولید کننده‌گان محصولات گلخانه‌ای است. حدود ۵۰۰۰ گونه مختلف آن در جهان وجود دارد. آنهایی که دارای بال می‌باشند جزء کوچکترین حشرات بالدار لقب گرفته‌اند. شایع‌ترین و مخرب‌ترین گونه تریپس که محصولات گلخانه‌ای را آلوده می‌کند تریپس گل شرقی (Frankliniella tritici) است. حشرات بالغ آن به رنگ زرد روشن تا قهوه‌ای و دارای یک نوار تیره رنگ در وسط بال‌ می‌باشند (زمانیکه بال‌ها به پشت تا خورده باشد).

خسارت
ازآنجا که تریپس معمولاً از محتویات سلول تغذیه می‌کند، این سلول‌ها تخلیه و لکه‌هایی به رنگ نقره‌ای در سطح بافت نمایان می‌شود. در صورت ادامه تغذیه می‌تواند منجر به تغییر شکل گل‌ها، برگ‌ها و ساقه‌ها شود. روی میوه‌ها خسارت به صورت گودی‌های کوچک با هاله‌ای سفید رنگ مشاهده می‌شود. در بعضی از میوه‌ها تریپس منجر به ایجاد زخم و در نهایت بافت چوب پنبه‌ای می‌شود.
نگرانی بیشتر در مورد خسارت تریپس انتقال ویروس توسط آنها می‌باشد. تریپس ناقل ۲ توسپوویروس (Tospoviruses) پژمردگی لکه‌دار گوجه فرنگی TSWV (Tomato spotted wilt virus) و نکروز شدن نقطه‌ای گوجه فرنگی  INSV(impatiens necrotic spot virus) می‌باشد، که به طور غیر مستقیم به گیاهان آسیب می‌رساند. این ۲ توسپوویروس دامنه میزبانی وسیعی دارند و بیش از ۶۰۰ گونه گیاهی در ۶۲ خانواده گیاهی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. گیاهان جوان می‌توانند در معرض آلودگی باشند و پس از بروز آلودگی هیچ درمانی وجود ندارد.

👈🏻کنترل تریپس
✅استفاده از ارقام مقاوم
✅ از بین بردن علف های هرز مزارع
✅استفاده از تله آبی کارت های آبی رنگ آغشته به مواد چسبناک
✅مبارزه شیمیایی:
۲-۳ نوبت سم پاشی پس از چند برگی یا کفتری شدن بوته با استامی پراید+کنفیدور – ابرون -دی کلرووس-پرمترین- موونتو- لاروین- اتیون – پروتئوس  –دیازینون
✅کنترل بیولوژیکی با سن شکارگر Orius minutes، کنه شکارگر Amblyseius swirskii و زنبور شکارگر Megaphragma mymaripenne

نارنج اسپادانا