برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

شپشک آرد آلود گیاهان اپارتمانی و روش مبارزه با آن

گونه های بسیاری از گیاهان مستعد آلودگی به  شپشک آرد آلود هستند و تقریباً هر گیاهی می تواند به آفت شپشک آرد آلود حساس باشد. به طور خاص، گیاهان گرمسیری با ساقه و برگ های نرم تر به احتمال زیاد بیشتر آلوده می شوند. هنگام خرید گیاه آپارتمانی بهتر است که از همان ابتدا برای پیشگیری و عدم مبتلا شدن گیاهان دیگرمنزل  به انواع حشرات از جمله شپشک سم‑پاشی انجام شود. به همین دلیل در این مقاله از نارنج اسپادانا در صدد هستیم در باره شیوه کاربرد انواع سموم از جمله سم مالاتیون، سم کنفیدور و سم دیازینون در دفع آفت شپشک آرد آلود نکات لازم را بگوییم. اگر می خواهید همه چیز را درباره این آفت بدانید و برایتان سوال است که آن را چگونه از بین ببریم؟ تا آخر با ما باشید .

شناسایی شپشک آرد آلود

شپشک آرد آلود (mealybugs) که نام دیگر آن شته پشمالو است با نام علمی pseudococcus نیز شناخته می شود. شپشک آرد آلود حشره ای است که در مکان هایی گرم و مرطوب فعالیت دارد و به همین خاطر است که اغلب روی گیاهانی که در فضای بسته مثل خانه یا گلخانه دیده می شود.

این حشره با طول تقریبی ۳ میلی متر و دارای پوشش کرک مانند سفیدی است که سراسر بدن را پوشانده است. آنها در هنگام تغذیه لایه آردی و سفیدی را ترشح و از خود بر روی گیاه باقی می گذارند و سپس زیر همین پوشش موم مانند تخم گذاری می کنند. با وجود این ویژگی های ظاهری، نام آرد آلود به آنها اختصاص داده شده است.

غرفه نارنج اسپادانا در باسلام

این آفت به صورت گروهی روی قسمت های متفاوت گیاه در محل اتصال برگ به ساقه، در زیر پوسته های زخمی بین گلبرگ ها و کاسبرگ های گل ها و گاهاً در محل اتصال ساقه با ریشه مشاهده می شود و مشکلاتی را برای گیاهان به وجود می آورد.

شپشک­های آرد آلود حشرات ریزی هستند که به دلیل داشتن پوشش آرد مانند بر روی بدنشان به راحتی بر روی سطح گیاه قابل شناسایی هستند .این آفت خطرناک به صورت گروهی به گیاه و گل حمله کرده و با ایجاد زخم و مکیدن شیره گیاه آن را نابود می‌کند. شپشک­های  آرد آلود با چشم غیر مسلح نیزدیده می شوند. هر گاه تکه های کوچک چند میلیمتری پرز مانند پشمالو و سفید را در روی برگ ها یا زیربرگ، و یا روی ساقه ها و بدنه کاکتوس و ساکولنت مشاهده کردید، به وجود شپشک آرد آلود شک کنید.

شپشک آرد آلود را چگونه از بین ببریم؟

انواع گیاهان از جمله کاکتوس‌ ها، ساکولنت‌ ها، مرکبات به ویژه پرتقال و نارنج، گیاهان زینتی از جمله گیاهان گوشتی و گیاهانی مثل حسن یوسف، بنفشه آفریقایی، گل ناز، گل ساعتی، شمعدانی، گاردنیا  ممکن است به شپشک آرد الود مبتلا شوند. شاید برایتان سوال باشد که آیا شپشک آرد آلود برای انسان مضر است؟ در پاسخ باید گفت گرچه انتقال عفونت از گیاه به انسان بسیار نادر است، اما می‌تواند اتفاق بیفتد.از این رو لازم است درباره اینکه شپشک آرد آلود را چگونه از بین ببریم بیشتر بدانیم. برای از بین بردن شپشک آرد آلود از سه دسته سم  استفاده می شود: یا میتوانید به صورت ارگانیک از طریق کفش دوزک پیشگیری و درمان کرد، همچنین می توان از .سم خانگی برای شپشک آرد آلود و یا سموم شیمیایی برای شپشک آرد آلود بهره برد.

کانال ایتا نارنج اسپادانا

سم خانگی برای شپشک آرد آلود

اولین قدم در رفع آفت شپشک آرد آلود این است که  از قرار دادن گیاه را در جای گرم و مرطوب اجتناب کنید.در صورت مشاهده این آفت بر روی گیاه آن را از سایر گیاهان به سرعت جدا کنید. و برای از بین بردن این آفت از روی گیاه آلوده از مخلوط آب گرم و مایع ظرفشوییکمک بگیرید. از مایع ظرفشویی برای نفوذ در پوشش محافظتی آرد مانند شپشک ها و کاهش چسبندگی آن ها به سطح گیاه استفاده می‌شود. این درمان خانگی راه حل مناسب و فوری برای رفع و درمان شپشک آردآلود است.

الکل برای شپشک آرد آلود

در مواردی  استفاده از الکل به عنوان آفت کش توصیه میشود استفاده از الکل به خصوص برای از بین بردن آفاتی مانند شپشک آرد آلود. میتواند مقاومت در مقابل حشره کش را کاهش دهد. بسیاری از حشرات از این نوع شپشک، حشره پولک دار، کنه تار عنکبوتی و مگس سفید در تماس با الکل می میرند.البته استفاده از الکل در درمان آفت زدگی معیبی هم دارد مثلا  موجب سوختگی برگ در برخی گیاهان حساس می­شود. درمان الکلی برای مقابله با آفات بیشتر در گیاهان آپارتمانی و گلدانی که مورد هجوم آفت شپشک آرد آلود قرار گرفته اند استفاده میشود چون در محیط طبیعی این آفتها دشمنان طبیعی زیادی دارند که از آنها تغذیه کرده و آفت زدگی را کنترل میکنند. مالیدنالکل ایزوپروپیل ۷۰ درصد با ۳۰ درصد آب به برگها رایج ترین روش استفاده از الکل به عنوان حشره کش است.

دستورالعمل سم خانگی برای شپشک آرد آلود

در ابتدا دو قاشق چای‌خوری از مایع ظرفشویی را با نیم لیتر آب ولرم مخلوط کنید. سپس به شکل اسپری بر روی ناحیه اجتماع و زندگی شپشک ها اسپری کنیددر نهایت شپشک ها را با پارچه جمع کنید. توجه کنید چون شپشک‌ ها پوشش مومی تولید می‏‌کنند، برای نفوذ به‌این لایه در مخلوط بالا ۴ الی ۵ قطره روغن هم اضافه‌کنید.مخلوط صابون مایع و الکل نیز مورد دیگری است که پیشنهاد  می‌شود. در این حالت نصف لیوان الکل با یک لیتر صابون مایع را مخلوط کرده و این مخلوط را روی نواحی آلوده اسپری کنید.بعد از مصرف این محلول ها بعد از گذشت ۲۰ دقیقه گیاه را با آب خوب بشویید. دقت کنید قبل از مصرف این مواد سطح خاک را با نایلون بپوشانید، زیرا موجب آسیب ریشه می‌شود. بین دفعات این‌روش ۳ تا ۴ روز فاصله داده و در زمان استفاده، گیاه‌را در معرض نور مستقیم‌ خورشید قرار ندهید.برای جداسازی شپشک ها که در بخش اتصال‌برگ با ساقه و یا هر ناحیه زاویه‌دار دیگر هستند می توانید از مسواک استفاده‌کنید.

از صابون حشره کش به عنوان سم شپشک آرد آلود استفاده کنید

صابون های حشره کش آماده در بازار موجود است ولی می توانید با استفاده از مواد شوینده خودتان آن را تهیه کنید. سعی کنید محصولی فاقد از عطر و مواد افزودنی پیدا کنید زیرا ممکن است به گیاهان آسیب برساند. صابون را با غلظت ضعیف با آب مخلوط کنید (شروع ۱ قاشق چای خوری در هر گالن و در صورت لزوم افزایش آن). محلول صابون را روی گیاهان اسپری کنید.

از روغن چریشبه عنوان سم  شپشک آرد آلود استفاده کنید

روغن چریش یک ماده طبیعی است که از درخت چریش استخراج می شود. روغن چریش علاوه بر خاصیت حشره کش ، قارچ کش نیز هست. این ماده  نه تنها حشرات را در اثر تماس از بین می برد ، بلکه با جذب شدن در گیاه به عنوان یک آفت کش سیستمیک نیز عمل می کند.

روشهای شیمیایی دفع شپشک آرد آلود

یکی از دلایلی که استفاده از سموم آفت کش را در مواجه با شپشک آرد آلود بی اثر می کند مقاومت این حشرات در مقابل سموم تماسی به خاطر داشتن سپر محافظ است. همچنین پنهان شدن این حشره در لابه لای برگ­ها و تیغ ها و یا در خاک دسترسی به آنها را سخت می کند. استفاده از سموم سیستمیک در برخورد با این آفت اثربخشی بهتری خواهد داشت. روش های شیمیایی مختلفی برای درمان این آفت وجود دارد که میتوان به روش سم پاشی  با سم دینازینون شپشک ارد الود یا سم پاشی با کنفیدور اشاره کرد البته باید گفت. بهترین راه کنترل این آفت همان پیشگیری از ورود آن است.

سم مالاتیون برای شپشک آرد آلود

سم آفت کش مالاتیون به عنوان یکی از سموم تماسی استفاده گسترده ای در برخورد با آفت شپشک آرد آلود دارد .مالاتیون حشره کشی شامل ماده شیمیایی ارگانوفسفات می باشد و امروزه آن را با نام تجاری مالتوس نیز می شناسند. سم مالاتیون غیر سیستماتیک است. این سم به دو وجه اثرگذاری خواهد داشت؛ اولی تماسی و دومی تدخینی است.سموم تماسی معمولا روغنی بوده و گیاه سم پاشی شده اگر در معرض آفتاب قرار بگیرد دچار سوختگی خواهد شد. در مورد خانواده کراسولاسه استفاده ازسم مالاتیون برای این آفت توصیه نمیشود.

شیوه استفاده از سم مالاتیون برای شپشک آرد آلود

سم مالاتیون را میتوانید به صورت پاششی برروی گیاه استفاده کنید. یا گیاه را در محلول این سم غوطه ورسازید. همچنین میتوان از این سم به صورت آبیاری برای کنترل شپشک ریشه هم استفاده کرد. از جمله ویژگی های سم مالاتیون کم خطر بودن آن و همچنین ماندگاری کم آن است. سم ها مکانیسم اثرشان با یکدیگر متفاوت است. سم مالاتیون با ایجاد اختلال در سیستم عصبی حشره و متوقف کردن انتقال پیام عصبی آفات و حشرات از بین می برد و با اختلال در تنفس نیز باعث مرگ آفات نیز می شود. سم مالاتیون برای زنبورها، ماهی ها، سایر آبزیان و پرندگان خطرناک است اما برای پستانداران سمیت کمتری دارد.

 سم کنفیدور برای شپشک آرد آلود

سم آفت کش کنفیدور یک سم سیستمیک با اثر تماسی گوارشی است که می تواند برای کنترل شپشک آرد آلود مورد استفاده قرار گیرد. این سم در سیستم عصبی این آفت اختلال ایجاد می کند و باعث نابودی آن می شود . نیاز نیست تمام قسمت های گیاه  مثلا پشت برگ ها را با سم شست و شو داد. با اسپری کردن سم روی برگ ها هم سم به درون گیاه نفوذ کرده و اگر قسمتی از گیاه هم سم به آن نرسد باز از طریق آوندها سم به کل گیاه منتقل می شود و در هر جا که آفت از گیاه تغذیه کند، مسموم شده و از بین میرود. استفاده از سموم سیستمیک فقط در فصل رشد کاکتوس کارایی دارد چون شیرابه درون کاکتوس فعال است.

شیوه استفاده از سم کنفیدور

شیوه  اثر بخشی کنفیدور  روی حشرات مختلف  از نظر نژادی و مقاومت متفاوت است ولی بطورکلی ۲  سی سی از این سم باید در ۱ لیتر آب حل شده و سپس محلول را به گیاه اسپری کنید. علی الخصوص بخش هایی که تجمع بیشتری از آفت ها در آنجا مشاهده می شود.

نظر کارشناسان گل و گیاه درباره سم برای شپشک آرد آلود

گیاهان سالم و پرانرژی نسبت به گیاهان ضعیف ، و تحت تنش کمتر در معرض حمله آفات هستند. با این حال شپشک های آرد الود می توانند حتی گیاهان سالم را نیز آلوده کنند. این نوع از شپشک یکی از آفت‌های خطرناک گیاهان است که به صورت گروهی به گیاه حمله کرده و با ایجاد زخم و مکیدن شیره گیاه باعث نابودی آن می‌شود. مشاوران و کارشناسان گل و گیاه نارنج اسپادانا در کنار شما هستند تا در شناخت نشانه های آلودگی گیاه به شپشک آرد آلود و راههای کنترل و مبارزه با انواع آفات و معرفی سم مناسب برای آنها به شما یاری رسانند.

۰۹۱۱۱۲۹۸۹۷۹

۰۹۱۳۳۷۵۲۷۳۴

۰۹۱۳۴۹۲۵۲۴۱

نارنج اسپادانا