برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

علت زرد شدن برگ های درخت انگور و درمان آن

علت زرد شدن برگ های درخت انگور چه می تواند باشد؟ درخت انگور با نام علمی vinifera از جمله درختانی است که بشر از زمان های دور اقدام به کاشت و پرورش آن کرده است. محل اصلی رشد و پرورش اسین درخت ایران و آسیای ضغیر می باشد. علت زرد شدن برگ درخت انگور میتواند ناشی از عوامل مختلف از جمله بیماری ها، آفات، کمبود و عدم تعادل مواد غذایی، عدم رعایت اصول بهداشتی باغ ها، آبیاری نامناسب، سم پاشی با دوز و یا غلظت نا مناسب و تنش محیطی باشد. پس با توجه به این عوامل دردسر ساز نگهداری و مراقبت از درخت انگور کار ساده ای نیست و عدم رسیدگی و اقدامات اشتباه می تواند منجر به از بین رفتن درختان انگور شود . در این خصوص ما در این مقاله به بررسی علل زردی برگ درخت انگور روش های درمان آنها میپردازیم.  پس با ما همراه باشید تا تا از تجربه های کارشناسان متخصصص مجتمع کشاورزی نارنج اسپادانا بهره مند شوید.

غرفه نارنج اسپادانا در باسلام

کمبود مواد مغذی یکی ازعلت های شایع زردشدن برگ درخت انگور

یکی از علت های معمول زرد شدن برگ درخت انگور (درخت مو) در دسترس نبودن مواد مغذی برای آن است. در این قسمت به کمبود این مواد مغذی و اثراتی که بر  روی برگ های درختان انگور دارد، مورد بررسی قرار می گیرد.

  • .کمبودنیتروژن: نیتروژن یا ازت یکی از عناصر مهم و حیاتی برای رشد گیاه میباشد . کمبود آن در درختان انگور منجر به زرد شدن برگها به خصوص برگهای پیر و توقف رشد درختان میشود.
  • .کمبود فسفر: توقف در رشد، کوچک شدن برگ‌ها و همچنین تغییر رنگ برگ‌های پایین به رنگ ارغوانی از مهمترین نشانه‌های کمبود فسفر هستند.

کمبود مواد مغذی درخت مو

    • کمبود پتاسیم: کمبود این عنصر علائم را به صورت رنگ پریدگی برگ، سوختگی حاشیه برگ، زرد شدن برگ‌های پایینی و خشک شدن نوک خوشه‌های انگور نشان می‌دهد.
    • کمبود روی: ریز شدن برگ‌ها، جارویی شدن برگ‌های جوان در سرشاخه‌ها، وجود رنگ زرد در وسط برگ‌های سبز و غیر همزمان رسیدن میوه از مهمترین علائم کمبود روی در درخت انگور است.
    • کمبود مس: اگر درخت انگور با کمبود مس مواجه گردد علائمی از قبیل خشکیده شدن شاخه‌های جوان، ایجاد شاخه-هایی پر رشد و به رنگ سبز تیره با لکه‌های زرد ظاهر می‌کند.
    • کمبود منگنز: کمبود این عنصر معمولا در خاک‌های آهکی بیشتر اتفاق می‌افتد در چنین شرایطی برگ‌ها از قسمت حاشیه به سمت رگ برگ‌های میانی شروع به زرد شدن می‌کنند.
    • کمبود عنصر گوگرد: باعث زرد شدن برگ ها درحالی که خشک نمی شود می شود. گوگرد، آهن، بور و کلر از دیگر عناصری هستند که کمبود آن‌ها می‌تواند از علت زرد شدن برگ درخت انگور باشد.

باید توجه داشته باشید برای رفع نیاز کودی درختان و پیشگیری از زرد شدن برگ درختان انگور بهتر است هر ساله آزمایش خاک انجام شود تا میزان کمبود مواد غذایی موجود در خاک مشخض شده و طبق کمبود های موجود از کود مناسب برای تقویت درختان استفاده شود.

کانال ایتا نارنج اسپادانا

آفات و بیماری های یکی دیگر از دلایل  زرد شدن برگ درختان انگور

از دیگر دلایل زرد شدن برگ درختان انگور است.  بیماری هایی از جمله سفیدک پودری و کرکی و همچنین آنتراکنوز مو باعث ایجاد زردی و خشک شدن برگ درخت انگور است. همچنین این بیماری می تواند علت رشد نکردن  درخت انگور هم و دلیلی بر  ریزش برگها میشود. زهکشی درختان بهمنظور کاهش رطوبت و هرس سرشاخه های آلوده و جمع آوری و زیر خاک کردن یا سوزاندن برگها و استفاده از واریته های مقاوم و همچنین استفاده از قارچکش های مناسب می تواند به عدم بروز این بیماری ها کمک قابل توجهی کند.

وجود افاتی مانند زنجره مو و مگس سفید که خسارت آنتا ۵۰ درصد نیز میرسد و تقریبا در تمام مناطق زیرکشت درخت انگور  وجود دارد. علائم خسارت شامل کاهش ارتفاع گیاه، کاهش اندازه و زردی برگها وکاهش شدید اندازه خوشه ها وحبه ها است. بوته های شدیدا آلوده خشک میشوند و درشاخه های یکه تخم ریزی آفت صورتگرفته، جریان شیره گیاهی دچار اختلال شده و رشد شاخه متوقف میگردد. ازبین بردن علفهای هرز، قطع سرشاخه های آلوده و سوزاندن آنها، یخ آب زمستانه برای ازبین بردن پوره های آفت، تقویت درخت از طریق تغذیه مناسب، شخم خاک اطراف بوته ها و سمپاشی با سموم مناسب می تواند باعث کنترل این آفات شود.

آبیاری نا مناسب درختان انگور

 آبیاری نامناسب از علت های دیگر زرد شدن برگ درخت مو

آبیاری نامناسب از جلمه علت های زرد برگ درخت مو است. آبیاری درختان انگور باید به صورت اصولی و با استفاده از آب شیرین انجام شود. آبیاری درخت انگور اگر اصولی انجام نشود باعث کم آبی درخت انگور شده و علت زرد شدن برگ درخت انگور می شود .یکی از روش های بسیار سود آور و اقتصادی در آبیاری انگور، استفاده از روش آبیاری قطره ای می باشد که هم به رشد مطلوب درختان کمک می کند و هم در جلوگیری از هدر رفت آب موثر می باشد. توجه به زمان مناسب آبیاری باغات انگوربسیار اهمیت دارد،فصول گرم سال مانند تابستان نیاز به آبیاری افزایش پیدا می کند و در اوج گرمای تابستان ممکن است نیاز به آبیاری در یک روز به دو بار نیز برسد. البته این تنها در روش قطره ای امکان پذیر است در آبیاری کانالی معمولا یکبار در روز کفایت می کند. توجه داشته باشید زمانی که درخت انگور رشد شاخ و برگ گسترده ای دارد باید تعداد دفعات آبیاری درخت انگور را کمتر نمود.

کاربرد نا مناسب سموم علت زرد شدن برگ درخت انگور در بهار و تابستان

یکی از علت های زرد شدن برگ درختان انگور کابرد نامناسب سموم است بویژه در فصول بهار و تابستان. مواد شیمیایی و سمومی  از قبیل حشره کش ها قارچ کش ها علف کش ها تنظیم کننده های رشد اگر به میزان نامناسب و یا به غلط برای سمپاشی استفاده شوند ممکن است باعث ایجاد سمیت و صدمات دیگری به درخت انگور می شوند. سمیت گیاهی ممکن است در نتیجه استفاده بیش از حد سموم ، ترکیب نامناسب سموم ، سمپاشی در مراحل حساس رشد ، استفاده در شرایط نامناسب محیطی ، و حساسیت رقم درخت به سم باشد از علائم سمیت گیاهی توقف رشد و جمع شدن ، زرد شدن ، و گاهی ریزش برگها می باشد. علف کش ها نیز از طریق جذب ریشه و هم از طریق تماس با برگ میتوانند باعث ایجاد صدمات جدی به درختان و ریزش برگ و زردی آن شوند.

کاربرد نامناسب سموم کشاورزی

تنش محیطی یکی از دلایل زرد شدن برگ درختان انگور

تنش های محیطی از جمله تنش گرمایی و تنش شوری یکی از دلایل مهم زرد شدن درختان انگور است. در زیر آنها بصورت مختصر بررسی می شوند:

  • تنش گرمایی: یکی از تنش های مهم در پرورش انگور تنش ناشی از گرمای شدید است.بعد از قرار گرفتن تاک در شرایط تنش گرمایی شدید،سریعاً قسمت های غیر چوبی شاخساره،پژمرده و زرد میشوند و سپس شروع به ریزش میکنند.در هنگام وقوع گرمای شدید بعد از یک دوره هوای خنک،باید در صورت وجود آب،سریعاً باغ را آبیاری کرد تا آب از دست رفته تامین گردد.لازم به تذکر است که صدمات ناشی از گدمای شدید در تاکستان های احداث شده در خاکهای شنی بیشتر از خاکهای سنگین است.
  • تنش شوری: یکی دیگر از عواملی که باعث زردی و ریزش شدید برگ درختان انگور میشود مشکل شوری آب و خاک است. در صورتی که میزان شوری بالاتر از حد معمول باشد باعث مشکلات جدی در رشد و باروری درختان انگور میشود. برای پیشگیری ازین موضوع بهتر است که هر سال آزمایشات آب و خاک در مراکز تخصصی انجام شود و اقدامات لازم در جهت رفع شوری انجام گیرد.

عدم رعایت بهداشت در باغات

هرس نا مناسب و عدم کنترل رشد علف های هرز، عدم ضد عفونی ادوات کشاورزی یکی از عواملی است که میتواند باعث زردی و خشک شدن و ریختن برگ درختان انگور شود.  با استفاده از اصول بهداشت باغی می‌توان علاوه بر برداشت بیشتر و باکیفیت‌تر محصولات، عمر اقتصادی باغات را نیز افزایش داد. افزایش عمر اقتصادی یک باغ حتی به‌اندازه دو سال می‌تواند تغییر فراوانی در بیلان مالی باغدار و کمک به او و حتی جبران هزینه‌های ناشی از رعایت بهداشت باغی داشته باشد.

مشاوره کشاورزی

با مشاوره کشاورزی از زرد شدن برگ درختان انگور خود جلوگیری کنید

انگور از جمله درختانی است که برای رشد بهتر و همچنین بازدهی بالا به مراقبت بالایی نیاز دارد. کنترل شرایط محیطی (دما، نور و آب)، کوددهی به موقع جهت تقویت درختان و همچنین سم پاشی با استفاده از سموم مناسب در دوز مناسب به جهت از بین بردن آفات جلوگیری از بروز بیماری ها و همچنین رعایت بهداشت زراعی باغات از مهمترین اقداماتی است که کشاورز بایستی آن‌ها را به عمل آورد. علت زرد شدن برگ درخت انگور، کمبود در برخی از عناصر معدنی، وجود بیماری ها، آفات، تنش های محیطی و عدم رعایت اصول بهداشتی باغات است که در جهت رفع آن میبایست اقدام کرد.  از آنجایی که بررسی دقیق علل ریزش و زرد شدن برگ درختان انگور بدون کمک کارشناسان متخصص تا حدودی به سختی انجام میشود لذا مجتمع تخصصی کشاورزی نارنج اسپادانا با امکان ایجاد دسترسی راحت برای مشاوره برای شما کشاورزان عزیز گام مهمی در این زمینه برداشته است. شما باغداران و کشاورزان عزیز میتوانید با شماره های ۰۹۱۳۳۷۵۲۷۳۴ و ۰۹۱۱۱۲۹۸۹۷۹ برای تماس و مشاوره از خدمات ما بهره مند شوید.

نارنج اسپادانا